1️⃣ UNDERVISNINGEN NEGLIGERER DRENGENES BEHOV
Undervisningen i folkeskolen er baseret på undersøgelser med næsten udelukkende kvindelige deltagere og er derfor indrettet efter hvordan man bedst imødekommer pigers pædagogiske og læringsmæssige behov.
2️⃣ MANGEL PÅ MANDLIGE ROLLEMODELLER
Drengenes behov negligeres som konsekvens af mangel på mandlige rollemodeller. Jo større andel af kvindelige lærere, jo dårligere klarer drengene sig.
3️⃣ LAVERE KARAKTERER FOR SAMME PRÆSTATION
Drenge får lavere karakterer for samme præstation
I sin bog “Aldrig din skyld, altid din skyld” redegør Tobias Petersen for at kønsforskellen i karakterer muligvis kan forklares med at lærerne (bevidst eller ubevidst) inkluderer elevernes adfærd i deres karaktergivning, hvilket ses når man sammenligner års- og prøvekarakterer, hvor drengene konsekvent får bedre prøvekarakterer sammenlignet med årskarakterer, hvor læreren kender eleverne. Petersen redegør desuden for en ‘skalaeffekt’, der omhandler den gamle og den nye karakterskala: “Fordi 12-skalaen i ringere grad en 13-skalaen belønner den ekstremt gode præstation og i højere grad straffer den ekstremt dårlige, og fordi drenges præstation i højere grad end pigers er ekstreme, medførte skiftet fra 13-skalaen til 12-skalaen i sig selv en øget karakterforskel mellem drenge og piger i pigers favør” (Petersen, 2023, s. 243).
➡️ Folkeskolen finansieres med skatteydernes penge, hvoraf hovedparten betales af mænd. Er det for meget at forlange at også drenges behov kommer på dagsordenen?